Wat is SEO? (Search Engine Optimalisation)

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimalization) genoemd, is een groot deel van de achterkant van je website. Deze optimalisatie zorgt ervoor dat bezoekers door middel van goede techniek, content en populariteit steeds weer bij jouw website terecht komen. Het is belangrijk je als ondernemer hier goed in te verdiepen, want zonder goede SEO zullen jouw websites en andere domeinen niet goed geranked worden door zoekmachines en zul je zo dus kostbare klanten verliezen. In dit artikel lees je wat SEO precies inhoudt en hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Er zijn een aantal trucjes…

Er zijn een aantal trucjes om jouw website of webshop zo goed mogelijk geranked te krijgen in een zoekmachine. Om dit te kunnen doen moet je eerst begrijpen hoe een zoekmachine kiest welke pagina’s er bovenaan de zoek resultaten komen te staan en zo niet, waarom niet? Laten we als voorbeeld de grootste en meest bekende zoekmachine ter wereld pakken, Google. Google is een”crawler based” zoekmachine. Dit houdt in dat Google een kopie van het world wide web opslaat in hun database, de index. Na een zoekopdracht worden die data gerangschikt vanuit die index op relevantie. Zo probeert de zoekmachine altijd de beste zoekresulateten naar boven te halen. Het volledige algoritme van een zoekmachine is geheim, dit is immers wat een zoekmachine succesvol maakt. Een deel van het algoritme van Google is Page Rank. Google legt Page Rank zelf als volgt uit:

 ”In plaats van directe koppelingen te tellen, interpreteert Google een koppeling van pagina A naar pagina B als een ‘stem’ van pagina A voor pagina B. Google beoordeelt de relevantie van een pagina door de ontvangen stemmen te tellen.”

Hoe werkt een zoekmachine nu precies, check de video hieronder

Alles op een rijtje, dit heb je zojuist bekeken

Even back to basic, want ik hoor je denken; erg interessant allemaal, maar wat kan ik doen om mijn website te optimaliseren? Voor zoekmachine optimalisatie gelden voornamelijk drie dingen, namelijk: tekst factoren, indicatie factoren en populariteits factoren. Het gaat hierbij hoofdzakelijk om onbetaalde zoekresultaten waarin teksten van webpagina’s worden doorzocht, maar denk ook aan mobiele webpagina’s, afbeeldingen, video’s en alle andere vormen van informatie. Hieronder alvast 7 punten die van belang zijn om jouw website te optimaliseren voor de zoekopdrachten van jouw pagina bezoekers!

  • Hoe vaak bevat je pagina de woorden in de zoekopdracht
  • Komen de woorden overeen in de titel van je bericht of je pagina
  • Komen de zoekwoorden overeen met de woorden in de URL code van je webpagina
  • Bevat de pagina of het bericht synoniemen van trefwoorden
  • Staan de zoekresultaten op een kwalitatieve website of is deze verouderd
  • Hoe hoog is de ”Page Rank” van een website
  • Hoe veel links bevat je webpagina naar bijvoorbeeld nieuws sites en social media pagina’s

Tekst factoren

De tekst factoren bestaan uit trefwoorden. Je kent het wel, je Googelde bijvoorbeeld: ”Loodgieter Schiedam” hoe meer deze trefwoorden zorgvuldig verwerkt staan in de teksten van je website hoe groter de kans is dat deze sneller gevonden wordt. Het doel is om woorden en teksten te maken die je doelgroep gebruikt om datgene te zoeken wat de webpagina aanbiedt. De tekst factoren zijn van belang voor een zoekmachine om te bepalen waar de webpagina over gaat. Aan de hand daarvan kan de zoekmachine bepalen wat de relevantie van die webpagina is t.o.v. een zoekopdracht.

Indicatie factoren

De indicatie factoren betreffen de mate waarop een zoekmachine je website kan lezen. Een website gemaakt middels een Java script of Flash kan moeilijker vindbaar zijn. Een zoekmachine leest een website als HTML code. Heb je bijvoorbeeld een WordPress site dan zit je sowieso goed. Het is dus belangrijk dat je website duidelijk is opgebouwd met pagina’s die goed te laden zijn.

Populariteits factoren

De populariteits factoren draaien voornamelijk om links die naar en van je website gaan. Denk hierbij aan online kranten artikelen en nieuws sites, maar ook social media kanalen zoals Youtube, Instagram, Linkedin, Facebook en ga zo maar door. Dit zijn grootschalige internetsites die wereldwijd veel populariteit hebben. Het is daarom dus belangrijk je hier aan te linken en deze pagina’s regelmatig te updaten. Zo ziet een zoekmachine dat de pagina’s actief onderhouden worden en zo scoor je punten in de zoekresultaten.