Wat is SEO? (Search Engine Optimalisation)

Door Bram van den Broek
Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimalization) genoemd, is een groot deel van de achterkant van je website. Deze optimalisatie zorgt ervoor dat bezoekers door middel van goede techniek, content en populariteit steeds weer bij jouw website terecht komen. Het is belangrijk je als ondernemer hier goed in te verdiepen, want zonder goede SEO zullen jouw websites en andere domeinen niet goed geranked worden door zoekmachines en zul je zo dus kostbare klanten verliezen. In dit artikel lees je wat SEO precies inhoudt en hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Er zijn een aantal trucjes…

Er zijn een aantal trucjes om jouw website of webshop zo goed mogelijk geranked te krijgen in een zoekmachine. Om dit te kunnen doen moet je eerst begrijpen hoe een zoekmachine kiest welke pagina’s er bovenaan de zoek resultaten komen te staan en zo niet, waarom niet? Laten we als voorbeeld de grootste en meest bekende zoekmachine ter wereld pakken, Google. Google is een”crawler based” zoekmachine. Dit houdt in dat Google een kopie van het world wide web opslaat in hun database, de index. Na een zoekopdracht worden die data gerangschikt vanuit die index op relevantie. Zo probeert de zoekmachine altijd de beste zoekresulateten naar boven te halen. Het volledige algoritme van een zoekmachine is geheim, dit is immers wat een zoekmachine succesvol maakt. Een deel van het algoritme van Google is Page Rank. Google legt Page Rank zelf als volgt uit:

 ”In plaats van directe koppelingen te tellen, interpreteert Google een koppeling van pagina A naar pagina B als een ‘stem’ van pagina A voor pagina B. Google beoordeelt de relevantie van een pagina door de ontvangen stemmen te tellen.”

Hoe werkt een zoekmachine nu precies, check de video hieronder

Alles op een rijtje, dit heb je zojuist bekeken

Even back to basic, want ik hoor je denken; erg interessant allemaal, maar wat kan ik doen om mijn website te optimaliseren? Voor zoekmachine optimalisatie gelden voornamelijk drie dingen, namelijk: tekst factoren, indicatie factoren en populariteits factoren. Het gaat hierbij hoofdzakelijk om onbetaalde zoekresultaten waarin teksten van webpagina’s worden doorzocht, maar denk ook aan mobiele webpagina’s, afbeeldingen, video’s en alle andere vormen van informatie. Hieronder alvast 7 punten die van belang zijn om jouw website te optimaliseren voor de zoekopdrachten van jouw pagina bezoekers!

  • Hoe vaak bevat je pagina de woorden in de zoekopdracht
  • Komen de woorden overeen in de titel van je bericht of je pagina
  • Komen de zoekwoorden overeen met de woorden in de URL code van je webpagina
  • Bevat de pagina of het bericht synoniemen van trefwoorden
  • Staan de zoekresultaten op een kwalitatieve website of is deze verouderd
  • Hoe hoog is de ”Page Rank” van een website
  • Hoe veel links bevat je webpagina naar bijvoorbeeld nieuws sites en social media pagina’s

    Tekst factoren

    De tekst factoren bestaan uit trefwoorden. Je kent het wel, je Googelde bijvoorbeeld: ”Loodgieter Schiedam” hoe meer deze trefwoorden zorgvuldig verwerkt staan in de teksten van je website hoe groter de kans is dat deze sneller gevonden wordt. Het doel is om woorden en teksten te maken die je doelgroep gebruikt om datgene te zoeken wat de webpagina aanbiedt. De tekst factoren zijn van belang voor een zoekmachine om te bepalen waar de webpagina over gaat. Aan de hand daarvan kan de zoekmachine bepalen wat de relevantie van die webpagina is t.o.v. een zoekopdracht.

    Indicatie factoren

    De indicatie factoren betreffen de mate waarop een zoekmachine je website kan lezen. Een website gemaakt middels een Java script of Flash kan moeilijker vindbaar zijn. Een zoekmachine leest een website als HTML code. Heb je bijvoorbeeld een WordPress site dan zit je sowieso goed. Het is dus belangrijk dat je website duidelijk is opgebouwd met pagina’s die goed te laden zijn.

    Populariteits factoren

    De populariteits factoren draaien voornamelijk om links die naar en van je website gaan. Denk hierbij aan online kranten artikelen en nieuws sites, maar ook social media kanalen zoals Youtube, Instagram, Linkedin, Facebook en ga zo maar door. Dit zijn grootschalige internetsites die wereldwijd veel populariteit hebben. Het is daarom dus belangrijk je hier aan te linken en deze pagina’s regelmatig te updaten. Zo ziet een zoekmachine dat de pagina’s actief onderhouden worden en zo scoor je punten in de zoekresultaten.

[/et_pb_column]

9 Webdesign Trends Die Je Niet Mag Missen In 2023

1 Gradiënts en licht doorschijnende kleurovergangen Een gradiënt is een techniek die word toegepast om twee kleuren in elkaar over te laten vloeien, hiermee creëer je hele tijdloze maar ook retro vlakken in het webdesign. Kleurovergangen zijn altijd goed om te...

Krijg Tot 2.500 Subsidie Voor Het Digitaliseren Van Je Onderneming

Wist je dat je bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) subsidie kunt aanvragen? Deze subsidie kan tot 2.500 Euro oplopen en is bedoeld om jou te helpen bij het digitaliseren van jouw bedrijf. Je kunt deze subsidie o.a. gebruiken voor het laten maken van...

3 Soorten Foto’s Die Iedere Zakelijke Website Moet Hebben

Als beeldbouwers zijn we gek van fotografie. Maar keer op keer valt het ons op dat op zakelijk gebied de mogelijkheden van fotografie niet altijd even goed benut worden. Denk aan restaurants zonder plaatjes van mooi opgedekte tafels, sfeervolle interieurs en...

Wat is een WordPress website

WordPress is wereldwijd het populairste Content Management System (CMS) waarmee je op zeer eenvoudige wijze een website kunt bouwen. Ruim 75% van de websites (2022) is gebouwd op het WordPress platform. WordPress is zo populair bij webdesigners omdat het ontzettend...

Hoe Gebruik Je Videomarketing In Jouw Onderneming

De manier waarop jouw klanten content tot zich nemen is in de afgelopen jaren volledig veranderd. Waar voorheen goede leads en sales op papier werden behaald gebeurt dit nu allemaal online. Eén probleem is echter wel dat het internet natuurlijk voor iedereen...

5 Redenen Waarom Een Dikke Huisstijl Zo Belangrijk Is

1 Onderscheid je bedrijfsidentiteit Iedere vorm van interactie begint met een waarneming. Onze zintuigen willen geprikkeld worden. Door een persoonlijke en ijzer sterke huisstijl zorg je er voor dat jouw bedrijf, dienst of product in iedere situatie direct opvalt. Het...

8 Voordelen van een online CV

Val direct op en doe het anders Ooit nagedacht over een originele manier om jouw  potentiële werk (opdracht)gever je Curriculum Vitae in te laten zien? Even iets anders dan het gebruikelijke PDF’je of uitdraai op papier. Doe het anders, maak je eigen website! Stel je...

9 Dingen Die Echt Niet Meer Kunnen Op Een Website In 2022

1 Desktop website met hamburger menu. Een ideale manier om je website overzichtelijk te houden, en mensen zijn er op mobiele apparaten sowieso al aan gewend, alleen wat is de toegevoegde waarde op de desktop versie van je site? Bezoekers verwachten een menustructuur...

Social media do’s and dont’s

We gebruiken het allemaal, soms iets te vaak, maar zeker dagelijks. Elke dag miljoenen mensen die potentieel op jouw pagina terecht kunnen komen, duizenden euro’s binnen handbereik. Twee klikken, en klaar. Omzet! Toch? Nee niet helemaal… Zoals je wellicht al hebt...