Wat is een WordPress website

Door Bram van den Broek

WordPress is wereldwijd het populairste Content Management System (CMS) waarmee je op zeer eenvoudige wijze een website kunt bouwen. Ruim 75% van de websites (2022) is gebouwd op het WordPress platform. WordPress is zo populair bij webdesigners omdat het ontzettend veelzijdig en gebruiksvriendelijk is. Of je nu een informatie website, blog of webshop wilt bouwen, het kan allemaal met WordPress. Ook grote Nederlandse bedrijven als Tele2, Autotaalglas en zelfs ABN-AMRO maken voor hun websites gebruik van WordPress.

Wat is een CMS (Content Management System)?


Een CMS is simpelweg een alomvattend systeem dat het mogelijk maakt om een website te ontwerpen en te onderhouden. Hierbij word vormgeving en inhoud gescheiden gehouden. Dit maakt het mogelijk om met bijvoorbeeld een WordPress thema of een thema bouwer heel eenvoudig een persoonlijk design te creëren zonder daar al te veel technische kennis voor in huis te hebben. Zo behoudt je de look en feel van alle pagina’s consistent en zorg je voor eenheid over de gehele website.

Sinds wanneer is WordPress beschikbaar?

WordPress was er vroeg bij. Sinds 2003 kent het Amerikaanse bedrijf bestaansrecht. Het bedrijf was in eerste instantie in het leven geroepen om makkelijk teksten op het internet te plaatsen. De software was dus aanvankelijk zeer gewild bij bloggers. Tot de dag van vandaag is dit ook nog goed terug te zien in de interface van het dashboard van de software. Echter ontwikkelde het programma zich snel. Het is namelijk open source software, dit betekend dat het een computerprogrammatuur is waarvan je de broncode kunt inkijken en verbeteren. Dit zorgt ervoor dat gebruikers van WordPress in samenwerking met een webdesigner het platform zo kunnen aanpassen dat het naadloos aansluit op de wensen en verwachtingen van de ondernemer.

Wat zijn de voordelen van een WordPress website?

#1 WordPress is gebruiksvriendelijk


Nadat je bij jouw hosting partij zoals MijnDomein een domeinnaam hebt vastgelegd is er bij de meeste hosters direct de mogelijkheid een WordPress omgeving aan deze domeinnaam te koppelen. Je kunt dan eigenlijk al direct aan de slag. Je kunt er voor kiezen om zelf een thema te kopen en foto’s en teksten toe te voegen, maar dit blijkt op lange termijn in de praktijk niet de meest winstgevende optie. Er gaat namelijk een hoop tijd zitten in het ontwerpen en samenstellen van een website, en wat je maakt is dat eigenlijk wel goed? Gaan mensen wel op die contact knop klikken? In de meeste gevallen is het wijsheid een specialist in te schakelen. Deze creëert op het bestaande WordPress platform een design die aansluit op de wensen en verwachtingen van jouw doelgroep.

#2 Breid je website functionaliteiten uit met plugins

Naast de vele design gemakken die het WordPress platform biedt beschikt het ook over ontzettend veel uitbreidingsmogelijkheden, zogeheten ‘plugins’. Plugins zijn kleine stukjes software die je kunt downloaden en koppelen aan je WordPress website. Denk bijvoorbeeld aan de website van een voetbalclub die live alle uitslagen en wedstrijd informatie vanuit de KNVB op hun website wilt publiceren. Deze koppeling maak je d.m.v. een plugin. Deze plugins zijn veelal ontwikkeld door bedrijven die achter deze informatie staan. Of wil je bijvoorbeeld reviews laten zien van bekende platformen als Kiyoh of WebwinkelKeur? Je raadt het al, dit doe je in samenwerking met de plugin en/of API die het desbetreffende bedrijf aanbiedt. Er zijn meer dan 20.000 plugins beschikbaar in de bibliotheek van WordPress dus je kunt er vanuit gaan dat wat je ook wilt koppelen met je website het hoogstwaarschijnlijk ook beschikbaar is. En evenals WordPress zelfs zijn de meeste plugins gratis!

#3 WordPress is goedkopere dan de concurrentie


De prijs van een website is in de meeste gevallen gebaseerd op de tijd die er in gaat zitten om het resultaat af te ronden. Kost het de webdesigner minder tijd om de website af te ronden, dan is het kostenplaatje dus ook een stuk aantrekkelijker. Omdat WordPress een CMS is dat eigenlijk alles vanaf de basis te bieden heeft is het dus voor een specialist de meest efficiënte manier van werken. Een website bouwen op het WordPress platform kan in sommige gevallen de prijs zelfs met de helft reduceren in tegenstelling tot andere Content Management Systemen.

#4 WordPress is beste vrienden met zoekmachines als Google


Een sterke website is natuurlijk ook goed vindbaar in zoekmachines als Google, Bing en Yahoo. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Simpel, hier zijn natuurlijk plugins voor ontwikkeld! Yoast is bijvoorbeeld zo’n handige plugin. De plugin maakt het mogelijk om de manier waarop de zoekmachines jouw webpagina’s indexeren te personaliseren. Je kunt hier dus zelf aangeven hoe het zoekresultaat er uit moet komen te zien. Wil je graag gevonden worden op een specifieke zoekterm of vindt je het belangrijk dat een bepaalde product categorie, plaatsnaam of merknaam in het resultaat komt te staan? Dat kan, je kunt dit handmatig of zelfs volledig automatisch verwezenlijken.

#5 WordPress is responsive en mobiel vriendelijk


Laptop, tablet, smart phone of desktop. Het maakt voor WordPress niets uit. Het platform ondersteund alle devices en zorgt ervoor dat jou website responsieve is. Dit betekend dat het mogelijk is om voor ieder type apparaat een aparte versie van je website te maken. Zo kun je jouw design per scherm formaat aanpassen en er zeker van zijn dat je website op ieder apparaat goed blijft functioneren.

Bij Plan B Design zijn we fan van ’s werelds meest populaire CMS. Dat kan ook niet anders… Alle websites die wij tot nu toe gebouwd hebben zijn gebaseerd op het WordPress platform. Het is betrouwbaar, gebruiksvriendelijk, kosten besparend en ontzettend breed inzetbaar. Wij willen je graag bedanken voor het lezen van deze blog. We hopen dat je hier een stukje kennis hebt kunnen op doen over WordPress en de mogelijkheden van het CMS. Ben je ondernemer en wil je een nieuwe website laten maken of heb je interesse in het upgraden van je bestaande website? Mail ons. We bespreken graag vrijblijvend onze mogelijkheden. Een kop koffie, ons luisterend oor en een koekje krijg je altijd!

[/et_pb_column]

3 Soorten Foto’s Die Iedere Zakelijke Website Moet Hebben

Als beeldbouwers zijn we gek van fotografie. Maar keer op keer valt het ons op dat op zakelijk gebied de mogelijkheden van fotografie niet altijd even goed benut worden. Denk aan restaurants zonder plaatjes van mooi opgedekte tafels, sfeervolle interieurs en...

Hoe Gebruik Je Videomarketing In Jouw Onderneming

De manier waarop jouw klanten content tot zich nemen is in de afgelopen jaren volledig veranderd. Waar voorheen goede leads en sales op papier werden behaald gebeurt dit nu allemaal online. Eén probleem is echter wel dat het internet natuurlijk voor iedereen...

9 Webdesign Trends Die Je Niet Mag Missen In 2022

1 Gradiënts en licht doorschijnende kleurovergangen Een gradiënt is een techniek die word toegepast om twee kleuren in elkaar over te laten vloeien, hiermee creëer je hele tijdloze maar ook retro vlakken in het webdesign. Kleurovergangen zijn altijd goed om te...

5 Redenen Waarom Een Dikke Huisstijl Zo Belangrijk Is

1 Onderscheid je bedrijfsidentiteit Iedere vorm van interactie begint met een waarneming. Onze zintuigen willen geprikkeld worden. Door een persoonlijke en ijzer sterke huisstijl zorg je er voor dat jouw bedrijf, dienst of product in iedere situatie direct opvalt. Het...

8 Voordelen van een online CV

Val direct op en doe het anders Ooit nagedacht over een originele manier om jouw  potentiële werk (opdracht)gever je Curriculum Vitae in te laten zien? Even iets anders dan het gebruikelijke PDF’je of uitdraai op papier. Doe het anders, maak je eigen website! Stel je...

9 Dingen Die Echt Niet Meer Kunnen Op Een Website In 2022

1 Desktop website met hamburger menu. Een ideale manier om je website overzichtelijk te houden, en mensen zijn er op mobiele apparaten sowieso al aan gewend, alleen wat is de toegevoegde waarde op de desktop versie van je site? Bezoekers verwachten een menustructuur...

Social media do’s and dont’s

We gebruiken het allemaal, soms iets te vaak, maar zeker dagelijks. Elke dag miljoenen mensen die potentieel op jouw pagina terecht kunnen komen, duizenden euro’s binnen handbereik. Twee klikken, en klaar. Omzet! Toch? Nee niet helemaal… Zoals je wellicht al hebt...

Wat is SEO? (Search Engine Optimalisation)

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimalization) genoemd, is een groot deel van de achterkant van je website. Deze optimalisatie zorgt ervoor dat bezoekers door middel van goede techniek, content en populariteit steeds weer bij jouw website...