W  e gebruiken het allemaal, soms iets te vaak, maar zeker dagelijks. Elke dag miljoenen mensen die potentieel op jouw pagina terecht kunnen komen, duizenden euro’s binnen handbereik. Twee klikken, en klaar. Omzet! Toch? Nee niet helemaal… Zoals je wellicht al hebt ondervonden komen er wel degelijk wat meer dingen kijken bij een goede social media pagina. Je wilt iets met constante inhoud en een gelikte uitstraling, maar hoe doe je dat eigenlijk?

In deze blog zal ik je zo goed mogelijk, volgens mijn mening en ervaring, vertellen hoe je jouw social media pagina’s en campagnes zo goed mogelijk kunt uitvoeren zodat ze A opvallen, B Interactief gebruikt worden en C Omzet genereren! Laten we bij het begin beginnen. Een aantal Do’s and Dont’s:

DO’S

  • Post frequent. Laat je publiek niet in de steek, post wekelijks op diverse netwerken.
  • Niet te veel tekst, te veel tekst jaagt mensen weg. Houdt het kort en vooral krachtig!
  • Gebruik titels, deze vallen op en laten mensen sneller stil staan bij jouw bericht.
  • Post altijd met een afbeelding van hoge resolutie. Eén plaatje zegt meer dan duizend woorden.
  • Plaats links naar je website of andere plaatsen op het web die relevant kunnen zijn.
  • Tag mensen en plaatsen. Deze vallen op en zullen altijd bij die plek blijven staan.
  • Creëer diverse berichten. Gebruik verschillende onderwerpen, zoals; personeel, plaats, etc…
  • Lachen siert de mens, wees humoristisch, maar niet te. Laat mensen je niet vergeten!
  • Wees origineel. Houd alle berichten bij jezelf en laat je niet te veel beïnvloeden door concullega

DON’TS

  • Post niet te veel, mensen willen niet elke dag geconfronteerd worden met dezelfde berichten.
  • Taal en spelfouten. Je bent een ‘’professional’’ taal en spelfouten horen daar niet in thuis!
  • Post NOOIT na 00:00 of voor 07:00 dan liggen we nog in bed, wat doe je al wakker?
  • Gebruik geen foto’s van een ander. Dit kan bijzonder grote problemen opleveren!
  • Reageer niet geërgerd op negatieve comments. Niemand is perfect deze krijg je nou eenmaal.
  • Zie elk bericht niet als een aanbieding of lokkertje. Houdt het luchtig en vooral leuk.

Hieronder een interessant filmpje van RTL die je wellicht meer inzicht geeft in de werkwijze van Facebook.

A OPVALLEN
Opvallen doe je met een goede social media strategie. Maak een marketing kalender waarin je per netwerk (Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, etc…) aangeeft wat voor bericht je waar, wanneer en (hoe)laat je die gaat posten. Probeer te achterhalen wat jouw doelgroep interessant vind om te zien. Ben je bijvoorbeeld werkzaam in de Horeca dan willen mensen foto’s van mooi opgemaakte borden zien (Instagram). Mensen willen het team zien, behind the scenes, wat voor spannends gebeurt er allemaal in de keuken (Facebook). Board rooms, vergaderzalen en arrangementen, wat heeft de zakelijke markt aan jouw horeca gelegenheid (LinkedIn)

B INTERACTIE
15 jaar geleden sprak men er niet over, maar nu kan men niet meer zonder. Mensen zoeken interactie en willen ten alle tijden informatie delen met elkaar. Vanaf het moment dat jij goed getimede en opvallende berichten creëert die jouw doelgroep interesseert krijg je interactie. Mensen liken, delen, reageren op je content en dat is de bedoeling!

Voorbeeld: Je zet een bericht op Facebook en iemand liked je bericht. Top, maar nu? Vanaf dat moment zorgt het algoritme van Facebook ervoor dat die like gezien word door de connecties van die persoon. Wat gebeurt er dan vaak, meer mensen reageren op je bericht en de online olievlek groeit. Kortom hoe meer interactie hoe groter het bereik van je bericht!

Sinds eind 2017 heeft Facebook haar strategie aangepakt. Als bedrijf zijnde krijg je veel meer bereik als je, je bericht promoot met een zelf gekozen bedrag en doelgroep. Deze promotie houdt in dat Facebook je bericht adverteert en helpt je op die manier je bereik te vergroten! Dit kan ook op Instagram of op Google via Google AdWords.

C OMZET GENEREREN
Dus, je hebt een marketing kalender gemaakt die aansluit op jouw wensen en die van je doelgroep. Je bent er van overtuigt dat je weet wanneer jouw doelgroep actief online is en hebt goed uitgedokterd welk netwerk je hiervoor wilt gebruiken. Top! Je wilt dat je doelgroep interactief is maar dit moet je zelf ook doen. Zorg er voor dat je wekelijks content upload, laat je doelgroep niet alleen. Reageer zelf op opmerkingen en wees dankbaar naar je publiek. Laat zien dat ze geen nummertje zijn maar laat je gezicht zien. Zo blijft men gebonden en zullen ze vaker terugkeren, je die interactie gunnen en mensen mee nemen naar je onderneming en dus voor meer omzet zorgen! Zie social media maar als een winkel, je moet er zelf het beste van maken. Doe je dat niet, dan komen de mensen ook niet terug.

Denk je dat ik je kan helpen met het optimaliseren van jouw social media plan, een marketingkalender of heb je andere vragen? Werp dan een blik over mijn kersverse website. Mijn luisterend oor en een reactie krijg je altijd! Voor nu alvast bedankt voor het lezen van mijn derde blogpost en wellicht tot ziens.

Pin It on Pinterest