9 Webdesign Trends Die Je Niet Mag Missen In 2023

1 Gradiënts en licht doorschijnende kleurovergangen

Een gradiënt is een techniek die word toegepast om twee kleuren in elkaar over te laten vloeien, hiermee creëer je hele tijdloze maar ook retro vlakken in het webdesign. Kleurovergangen zijn altijd goed om te gebruiken en hebben eind 2021 een herintreden in het webdesign gevonden. Met kleur maak je het mogelijk een gevoel en huisstijl duidelijk te maken. Je website krijgt diepgang, dimensie en oppervlak. Hiermee verdeel je gemakkelijk de juiste content en zorg je voor een prettige manier van navigeren.

2 Darkmode of donker thema

Grote tech giganten als Facebook, Google en Whatsapp hebben een heel veel zaken gemeen, waaronder een dark mode, donker thema en/of nacht stand. Steeds meer bedrijven en websites experimenteren met een donkere modus, en met goede reden. Veel mensen vinden het prettiger en makkelijker om naar een minder fel scherm te kijken, al helemaal bij weinig licht. Er is vanuit deze grote bedrijven al langer aandacht voor de (negatieve) effecten van felle schermen en wat dit lichamelijk en geestelijk met mensen kan doen. Met een donkere modus gebruik je aanzienlijk minder blauw licht waardoor het ook voor het slapen gaan minder je natuurlijke ritme verstoort. Verder kan een donker thema op sommige apparaten zelfs zorgen voor een langere batterijduur, zo kunnen mensen een stuk langer op jouw website blijven surfen, wat wil je nog meer?

3 Dynamische landingspagina’s

Een goede manier om meer potentiële klanten op jouw website te krijgen is door landingspagina’s op te zetten. Een landingspagina is een pagina die gericht is op een specifieke zoekopdracht, denk aan een plaatsnaam, dienst, product of zelfs een combinatie hiervan. De pagina kan alleen bezocht worden via de zoekmachine en is in de meeste gevallen niet gelinkt aan een herkenbare menu structuur. Op zo’n pagina kan je een (kleine) doelgroep heel persoonlijk en gericht aanspreken, dit behaald een aanzienlijk hogere conversie vergeleken met een algemene pagina die zich niet richt op bijvoorbeeld een specifieke regio. Het is veelal aan te raden om juist deze pagina’s te adverteren om zo nog een groter bereik te realiseren.

4 Stock foto’s de deur uit, regel je eigen beeldmateriaal!

Je kent ze wel, de stereotyperende stock foto’s die je al 5 keer eerder op een andere website voorbij hebt zien komen, lekker persoonlijk… Waarom gebruik je ze eigenlijk, goedkoop? En dat is ook precies de indruk die het achterlaat op bezoekers van je website en dat is zonde! Door originele content te gebruiken laat je een goede indruk achter en bouw je een persoonlijke band op met de bezoekers, je geeft een kijkje in jouw wereld en dat kan het beste met foto’s en video’s, één foto zegt tenslotte meer dan 1000 woorden. Mensen vinden websites met originele media vertrouwelijker dan sites die alleen gebruik maken van stock foto’s. Persoonlijke media verhoogt de branding en positionering van jouw bedrijf.

5 Responsive webdesign, mobile first

Meer dan de helft van alle website bezoeken worden gedaan op een smartphone, bij sommige websites was dit zelfs meer dan 75%! Denk bijvoorbeeld aan de populaire social media app Instagram. Vergeet daarom niet in 2022 er voor te zorgen dat jouw website ook op mobiele apparaten goed te gebruiken is. Het is namelijk super verstandig om een mooie website te hebben die helemaal tot in de puntjes verzorgd is, maar zo lang deze op smartphones, tablets en andere mobiele apparaten niet functioneert zal je bijna geen conversie genereren, en dat is zonde! Het is een bijzonder complexe taak om een website responsive te maken. Bezuinig daarom niet op het webdesign! Zorg ervoor dat de juiste professional jouw bij staat in het ontwerp.

6 Laad- en pagina snelheid

Nederlanders hebben het altijd druk, alles moet snel, sneller, snelst… Dit is terug te zien in het gedrag van website bezoekers, er is een duidelijke link te leggen tussen laadsnelheid en conversie. Uit onderzoek is gebleken dat een laadtijd van meer dan 2 seconden grote negatieve impact heeft op de conversie. Als jouw website laadt in 1 seconde heb jij tot wel 2 keer meer conversie dan een website die 3 seconden nodig heeft om te laden. Dat is maar een verschil van 2 seconden! Laadsnelheid is al langer belangrijk, maar als jij 5 jaar geleden een langzame website had werd dat nog enigszins getolereerd. Dat tijdperk is nu toch echt voorbij, het geduld is op en dat is terug te zien in de statistieken. Zorg er daarom dus in 2021 voor dat jouw website zich onder de gewenste laadtijd van 2 seconden bevindt.

7 Speel met vorm, het hoeft niet altijd netjes en symmetrisch

In 2020 waren geometrische vormen helemaal in, in 2021 is dit echter veranderd naar organische vormen. Hiermee worden vormen bedoeld zonder harde lijnen. In 2022 is een asymmetrische lay-out helemaal booming en wordt de focus op ronde vormen en organische lijnen gelegd, denk aan de natuurlijke vormen van een rivier of meer. Dit is een goede manier om een website onder te verdelen in meerdere secties zonder dat het een blokkendoos wordt. Het zorgt tegelijkertijd voor een waardevol en uniek geheel. Denk bijvoorbeeld ook aan het uitsnijden van onderwerpen in media. I.p.v. het plaatsen van de volledige foto verdeel je de foto in meerdere lagen, dit creëert een speels en dynamisch effect.

8 Creëer overzicht, niemand houdt van (onnodig) zoeken

Overzicht is altijd al belangrijk geweest en wordt al jaren op de achtergrond meegenomen in het design, maar in 2022 zien we dat overzicht een grotere rol begint te krijgen. Content is king, maar we worden vandaag de dag zo veel geconfronteerd en geprikkeld dat het steeds belangrijker is om de bezoekers van je site zo snel mogelijk de juiste informatie voor te schotelen. Iedere klik is er één te veel en goede navigatie, pagina lay-out en SEO dragen bij aan goed overzicht. Het klinkt makkelijk maar is moeilijker dan je denkt. De kunst zit hem voornamelijk in het weg laten. Less is more!

9 Creëer een band met je klant en deel je data

Doe maar normaal, dat is al gek genoeg. Nederlanders zijn over het algemeen niet zo van het “laten zien”. Echter fungeert een website in veel gevallen ook als visitekaartje. Buiten een duidelijke huisstijl, goede content en ijzersterke media is het ook belangrijk om te laten zien hoe jouw bedrijf, product of dienst het zoal doet. Hoe presteer je, wat is het voordeel van de bezoeker van je site om met jouw bedrijf te willen samen werken of om jouw product af te nemen? Laat door middel van iconen, animaties en andere interactieve design elementen (potentiële) klanten kennis maken met aantallen, bereik en omvang.