8 Dingen Die Echt Niet Meer Kunnen Op Een Website In 2022

1 Desktop website met hamburger menu.

Een ideale manier om je website overzichtelijk te houden, en mensen zijn er op mobiele apparaten sowieso al aan gewend, alleen wat is de toegevoegde waarde op de desktop versie van je site? Bezoekers verwachten een menustructuur die ze gewend zijn, door je menu te verstoppen is het voor de bezoeker niet in één oogopslag duidelijk waar zij kunnen navigeren. Dit gaat dan wel over enkele (milli) seconden maar dit heeft een grote psychologische impact op de bezoeker van de website. Sterker nog, je vraagt een extra click en dat is niet gebruiksvriendelijk. Het tegenovergestelde is geld ook voor de mobiele versie van je site, een klassieke menustructuur werkt niet op een klein scherm. Het maakt de website onoverzichtelijk, verwarrend en neemt in de meeste gevallen te veel ruimte in beslag.

2 Video achtergrond zonder boodschap

Het klinkt misschien als een ideale manier om informatie over te brengen naar de bezoeker, en hier zijn video’s ook echt geschikt voor. Maar om deze direct en ongevraagd of te spelen is veelal geen goed idee. Het kan een chaotische indruk achter laten, kan je website erg traag maken en kan hierdoor dus voor een hoge bounce rate zorgen. Het doel van video zal altijd op verzoek zichtbaar moeten zijn niet geautomatiseerd. Tenzij de video geen duidelijke boodschap heeft en uitsluitend fungeert als deel van het webdesign.

3 Vloekkende kleurencombinaties

Je kent het wel, rode tekst op een blauwe achtergrond, groene achtergrond met gele tekst. Dit soort “opvallende” kleurencombinaties zijn goed voor één ding, het wegjagen van bezoekers! Niet om te zeggen dat een huisstijl nooit uit deze kleurencombinaties mag bestaan maar het moeten wel de juiste accenten en toepassingen zijn om je website de juiste uitstraling te geven. Dit soort contrasterende kleuren moeten nooit gemengd of naast elkaar gezet worden. Zorg ervoor dat je goed nadenkt over de kleurencombinaties op je website en vooral in welke hoeveelheid je deze toepast. Heeft jouw huisstijl opvallende kleuren? Creëer geen grote blokken of vlakken, maak er een accent kleur van. Denk aan lijnen of titels.

4 Niet beschikken over een mobiele versie

Het grootste gedeelte van het verkeer op jouw website zal gebruik maken van de mobiele weergaven. Het is daarom heel zonde als jij heel veel tijd steekt in een website die perfect werkt op de desktop weergaven terwijl ondertussen meer dan de helft van de bezoekers problemen ervaart. Een goede desktop weergaven staat namelijk niet garant aan een goede mobiele werking. Dit is makkelijk over het hoofd te zien als je zelf gewend bent om alles op de computer te doen en maken, maar de realiteit is dat een steeds grotere groep de telefoon pakt om te surfen op het web.

5 Comic sans of andere cliché fonts

Wellicht een extreem voorbeeld maar vergis je niet, ze zijn er nog. De welbekende websites die comic sans als lettertype gebruiken, maar dit is niet het enige lettertype dat niet goed in de smaak valt. Het gebeurd regelmatig dat mensen een lettertype kiezen die veel te ingewikkeld is of helemaal niet bij het bedrijf past. Dit is een grote afknapper en bezoekers zullen dit direct opmerken, in het ergste geval kunnen ze zelfs je website verlaten. Dit met de simpele reden dat het de huisstijl van je website gedateerd en niet professioneel overkomt. Je website is je visitekaartje, en die moet kloppen!

6 Weinig tekst en daarom slecht vindbaar

Weinig tekst is nooit een goed idee. Je website moet informatie beschikbaar stellen naar je bezoekers, je potentiële klanten. Als er niks te lezen valt zullen mensen ook minder lang op je website surfen en zal je ranking in zoekmachines als Google ook minder goed zijn. Sterker nog, als er (te) weinig tekst op je website staat hebben de meeste zoekmachines heel veel moeite je website te “crawlen”. Dit is de manier waarop zoekmachines jouw website indexeren, een score geven en er zo voor zorgen dat jij zo hoog mogelijk in de zoekresultaten naar voren komt. Een minimale waarde is 400 woorden per pagina. Dit lijkt heel wat maar ga er maar eens goed voor zitten, je bent er zo! Maar is deze tekst SEO technisch goed in elkaar gestoken? Bevatten deze teksten de juiste trefwoorden? Dat is nog maar de vraag…

7 #404 page not found…

Stel je eens voor, je bent ergens naar op zoek en je beland op de eerste de beste site dit precies heeft waar jij naar op zoek bent. Echter wanneer je op het product klikt werkt de knop niet en krijg je een foutmelding, wat is jouw volgende stap? A: je blijft net zo lang zoeken op de site totdat het wel lukt en anders neem je contact op met het bedrijf. B: je gaat terug naar Google en je klikt op de tweede site die precies heeft waar jij naar opzoek bent. Er zullen maar weinig mensen zijn die A zullen kiezen. En dat is zonde want deze website heeft verder alles goed voor elkaar, anders was deze bezoeker nooit bij hen beland. Een knop of link die niet werkt zorgt voor irritatie en je kan er vrijwel zeker van zijn dat je deze bezoeker nooit meer terug zult zien op jouw website. Een andere voorkomende error is #404. Deze error geeft aan dat de specifieke pagina ooit heeft bestaan maar op zo’n manier gewijzigd is dat deze niet meer beschikt over de content die de zoekmachines geïndexeerd hebben.

8 Vervelende pop ups en reclame banners

We hoeven hopelijk geen beeld te schetsen van een vervelende pop-up, iedereen is ze wel eens tegengekomen. Wanneer je net hebt gevonden wat je zocht en ineens staat je hele scherm vol met een aanbieding of een inschrijfformulier voor één of andere nieuwsbrief. Mensen zijn dit zat en zullen zich ongetwijfeld enorm irriteren aan dit soort opdringerige call to actions. Probeer de toegang van een bezoeker niet te veel te blokkeren. Rijk informatie aan maar verplicht niets. Zo houdt je een natuurlijke flo door door de navigatie van je website bezoekers.