5 Redenen Waarom Een Dikke Huisstijl Zo Belangrijk Is

1 Onderscheid je bedrijfsidentiteit

Iedere vorm van interactie begint met een waarneming. Onze zintuigen willen geprikkeld worden. Door een persoonlijke en ijzer sterke huisstijl zorg je er voor dat jouw bedrijf, dienst of product in iedere situatie direct opvalt. Het moet mensen aan het denken zetten. Na loop van tijd van word jouw branding onbewust opgenomen en weten mensen binnen no-time waar ze naar kijken zonder daar echt lang over na te hoeven denken. Mooie voorbeelden van goede merk herkenning zijn o.a. de gele M van McDonalds, de licht blauw-oranje kleuren combi van Cool Blue en de kerstman van Coca Cola! Grote namen met kleine touches die iedereen herkend en herinnerd.

2 Herkenbaarheid creëert mogelijkheden

Zonder een duidelijke huisstijl is het moeilijk om jouw merk of product aan het grote publiek te verkopen. Nu is groot een relatief begrip, maar je moet eigenlijk onderscheid maken tussen mond tot mond reclame en de rest. Afhankelijk van jouw persoonlijke netwerk kun je hier een heel eind mee komen, echter wilt het gros van de ondernemers graag groeien en dan heb je herkenbaarheid nodig. (Potentiële) klanten moeten zich namelijk gebonden voelen en affiniteit ervaren met jouw product of merk. Door jouw bedrijf te voorzien van een persoonlijke bedrijfsidentiteit creëer je mogelijkheden. Je product valt op en mensen raken geïnteresseerd. Interesse genereerd leads en leads veranderen in aankopen! Dit allemaal zonder zelf ook maar een woord gesproken te hoeven hebben.

3 Zien is geloven, kleur is belangrijk

Het kiezen van de juiste kleuren combinaties kan een knap lastige taak zijn. Je moet natuurlijk met een aantal zaken rekening houden. Denk aan persoonlijke smaak, passen deze kleuren wel bij mijn bedrijf en wat voor kleuren gebruiken mijn concullega’s? Je wilt er natuurlijk alles aan doen om uniek te blijven! Een goede huisstijl bestaat uit minimaal twee kleuren. Een thema kleur (in ons geval blauw) en een accent kleur (in ons geval geel). Verder maken wij persoonlijk veelal gebruik van onderbouwende grijs tinten om in bepaalde situaties de juiste ondersteuning te bieden. Maar nu hoor ik je denken: Waarom gebruiken jullie blauw en geel? Dat gaan we je vertellen. Achter kleur zit namelijk een hele duidelijke psychologie. Iedere kleur roept bij veel mensen een specifiek gevoel op. Blauw staat bijvoorbeeld voor: Stabiliteit, loyaliteit en waarheid. Geel wordt weer vaak geassocieerd met: positiviteit, kennis en creativiteit. Dit zijn stuk voor stuk begrippen waar wij in onze bedrijfsvoering streng in geloven.

4 Typografie, schrijven is een vak apart

Hoe kies je nu eigenlijk het juiste lettertypen? Zolang je maar niet zit te denken aan Open Sans heb je wat ons betreft al 90% van je zoektocht er op zitten. In typografie is het vooral belangrijk om onderscheid te maken tussen body en titel fonts. Titels moeten opvallen en mogen vaak groot en vet gedrukt zijn. Bij een body font is het vooral belangrijk dat deze goed leesbaar is. Een leuke en veelal tijdloze combinatie is klassiek en modern. Kies voor een strakke en minimalistische body font en een klassieke, vetgedrukte titel. Dit contrast geeft altijd een prettige look and feel, heeft karakter en is chique! Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, maar wij gebruiken in de meeste huisstijlen die wij voor onze klanten maken vaak twee lettertypen.

5 Zeg alles in één keer met een ijzer sterk logo

Een logo is niet zomaar een naam. Een logo is een alles zeggend, samenvattend symbool die jouw bedrijfscultuur in alle facetten samen kan doen komen smelten. Ja, dat is een hele mond vol. Maar niets is minder waar. Veel grote internationale bedrijven verstoppen zelfs geheime boodschappen in hun logo’s. Kijk bijvoorbeeld maar eens goed naar het logo van de Tour de France. Is het je ooit opgevallen dat daar een wielrenner in te zien is? Of de pijl onder het logo van Amazon. Deze loopt van de letter A naar de letter Z. Of terwijl, winkelen van A tot Z, zij hebben alles in huis. Kortom, met een logo kun je alles zeggen en dat is belangrijk, een ijzer sterk logo draagt gigantisch bij aan jouw bedrijfsidentiteit.