3 Soorten Foto’s Die Iedere Zakelijke Website Moet Hebben

Als beeldbouwers zijn we gek van fotografie. Maar keer op keer valt het ons op dat op zakelijk gebied de mogelijkheden van fotografie niet altijd even goed benut worden. Denk aan restaurants zonder plaatjes van mooi opgedekte tafels, sfeervolle interieurs en smaakvolle borden. Als jij op zoek bent naar een avondje uit: Zou je dan reserveren bij een restaurant waar je online niet even binnen hebt kunnen kijken? Wij persoonlijk vinden dat risico iets te groot. Om het jou als ondernemer makkelijker te maken hebben wij ons best gedaan een opsomming te maken van 4 type foto’s die iedere zakelijke website moet hebben!

#1 Product foto’s

Een goede product foto verkoopt zichzelf. Het lijkt misschien logisch maar er zijn talloze ondernemingen die producten verkopen en hier geen beeldmateriaal van hebben. Je moet je voor stellen dat jouw (potentiële) klanten aan het ‘shoppen’ zijn. Na verschillende zoekopdrachten in Google uitgevoerd te hebben en diverse aanbieders vergeleken te hebben is men nagenoeg in alle gevallen geneigd te bestellen bij de aanbieder met het beeldmateriaal dat het beste aansluit op hun verwachtingen. Een eeuwenoud gezegde luidt niet voor niets: “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden” en daar zijn wij het volledig mee eens! Een product foto kan staties voor een witte achtergrond genomen zijn maar kan bijvoorbeeld ook van een ober met een dienblad in een restaurant zijn. Afhankelijk van het product dat je verkoopt kun je de setting van de foto’s aanpassen. Verkoop je geen tastbaar product maar een dienst of vaardigheid? Zorg er dan voor dat je beeldmateriaal creëert in een setting die de dienst of vaardigheid kunnen doen uitbeelden. Denk bijvoorbeeld aan een consultant of lifestyle coach. Maak foto’s waarmee je laat zien dat je in gesprek bent met mensen en advies geeft.

#2 Portret- en profielfoto’s

Mensen vinden het prettig om alvorens een indruk te krijgen met wie zij te maken gaan hebben. Een gezicht bij de naam en de actie draagt bij aan een stukje vertrouwen. De herkenbaarheid van jezelf als ondernemer maar ook die van je personeel is dus zeer belangrijk. Je kunt portret- en profielfoto’s eigenlijk op twee manieren schieten. De eerste is op een statische manier met bijvoorbeeld een witte achtergrond. Hierbij is alleen het gezicht en de borst van de geportretteerde in beeld. Zorg ervoor dat de geportretteerde een klein beetje van de camera weggedraaid staat, dit geeft een natuurlijker effect aan de foto. De tweede manier is het bedrijf als decor gebruiken. Gaat het om een kantoor? Zorg ervoor dat de persoon in kwestie midden in de ruimte staat. Gaat het bijvoorbeeld om een groothandel of warehouse? Zorg er ook hier voor dat de persoon in kwestie midden in de ruimte staat. De foto mag in dit geval iets ruimer genomen worden, het volledige lichaam mag in beeld. Al is dit ook een kwestie van smaak, sommige mensen willen liever alleen hun gezicht op de foto hebben. Het creatieve element in deze manier van fotograferen is dat je twee vliegen in één klap kunt slaan. Je beschikt in één keer over een opvallende portret/profielfoto en je geeft de kijker een blik binnen je bedrijf. De foto beschikt op deze manier over een dynamisch element en dat maakt het een stuk interessanter om naar te kijken.

#3 In- en exterieurfoto’s

Evenals bovenstaande fotografie typen dragen goede foto’s van je bedrijfspand bij aan een stukje vertrouwen en bovenal herkenbaarheid. Net als bij een ijzersterk logo of goede huisstijl is het van essentieel belang om in één blik een deel van je bedrijfsidentieit op te pikken. Op deze manier zorg je er namelijk voor dat een groter deel van je (potentiële) doelgroep jouw bedrijf sneller zal benaderen simpelweg omdat zij er zowel bewust als onbewust meerdere malen mee in aanraking zijn gekomen. Bij interieurfoto’s draait het, zoals Peter Gillis het zo mooi zou verwoorden, om “sfeer en beleving!”. Een goede set interieurfoto’s laat niet alleen zien hoe je onderneming is ingedeeld, over wat voor ruimtes je beschikt en of het een gezellig bedrijf is, het geeft ook een reden voor een persoon om in gesprek met jou te gaan en om de stap te wagen om een bezoek te brengen. De algehele sfeer en beleving (daar heb je em weer) moet namelijk aansluiten bij de verwachting van jouw doelgroep. Op deze manier zorg je ervoor dat er een klik is tussen jouw bedrijf en je (potentiële) klanten. Uiteraard zijn er meer foto’s nodig om een bedrijf goed te visualiseren. Denk ook aan foto’s van je wagenpark en algehele groei van je bedrijf. Foto’s om wekelijks je social media kanalen mee te kunnen onderhouden. Deze foto’s gaan in de meeste gevallen gedetailleerd in op specifieke onderwerpen en actualiteiten binnen de onderneming. Met de drie bovenstaande fotografie typen ben jij als startende ondernemer in ieder geval goed op weg geholpen. Wij hopen dat je mede door het lezen van deze blog een stukje wijzer bent geworden op het gebied van zakelijke fotografie. Heb je hulp nodig of misschien een vraag of opmerking? Mail ons! Ons luisterend oor een goede kop koffie en een koekje krijg je altijd!